Sabbat shalom

Skrivet den 2011-01-28 @ 20:46:50

Jag får väl ta mig i kragen och skriva då eftersom ingen gör det.

Idag fyller allas vår älskade Charlotte år och inte bara en vanlig födelsedag utan hon blir 18! skriv grattis nu folk.
Tänkte börja med att berätta om hur vi lyckades grundlura henne totalt. Under gårdagen började jag (Micaela), Lovisa och Nadin planera att göra något speciellt för henne och pratade med folk om att lägga pengar till en present. Det slutade med att vi köpte en ring, ett armband och på vägen hem sprang vi på en tårtaffär. Kunde vi hålla oss från att köpa en chokladtårta till den chokladälskande lilla flickan? klart vi inte kunde. Vi smög oss in på hotellet och när tolvslaget närmade sig försökte vi få in henne på sitt rum så att överraskningen skulle bli grym. Det krävde jobb eftersom Charlotte blivit mycket irriterad efter en dag där folk pratat bakom hennes rygg och försökt bli av med henne. Allt slutade i en lyckligt gråtande Charlotte som blev mycket nöjd med sina presenter och sin överraskning. Snäll klass vi är va??
Jag kan ju dock inte bara skriva om hennes födelsedag, idag har vi nämligen fått uppleva våran första sabbat. (Sabbaten är den viktigaste högtiden i den judiska kalendern, därför att den infaller vecka efter vecka. Sabbaten börjar vid solnedgången på fredag och pågår till och med solnedgången på lördag. Middagen som inleder sabbaten är alltid extra festlig, både när det gäller mat och dukning.)
Vi har alltså haft en dag i Judendomens tecken, den började med att vi besökte förintelsemuseet, vilket faktiskt var väldigt intressant och det är något som är väldigt känsligt bland judarna har vi förstått, de vill fortfarande se sig som offer. Dagen har bjudit på vacker väder så vi passade på att sola lite, så alla i klassen (nästan) är härligt rosiga om kinderna.
Efter en efterlängtat lunch så träffade vi Håkan Bengtsson som tog med oss till judarnas heligaste plats Västra/klago-muren. Vi fick möjlighet att gå fram och röra den och det var blandade känslor mellan oss i klassen, men personligen tyckte jag inte att det var så speciellt, mest obehagligt.  Vi fick efter det lite tidsbrist och fick springa halvt till en Synagoga för att vara med på en slags judisk gudstjänst, som var mycket glad och fylld av sång. Vi fick sedan delta i en sabbats middag som var helt okej, inget speciellt skulle jag säga, gott, men har gjort bättre.
Nu väntar vi på att få reda på vilka som ska sova tillsammans imorgon då vi ska spendera en natt hos en familj från den palestinska delen. TREVLIG HELG!



Kommentarer

Postat av: Ursula (Charlottes mamma)

Det värmde mitt modershjärta att ni överraskade och uppvaktade min lilla stumpa, hahaha kan se henne framför mig! Tack klassen! Hoppas tårtan var god! Spännande att få vara i en familj, blir nog lite mer avspänt. Önskar jag fick var med och uppleva det ni får! Fortsätt att skriva ser fram emot det varje dag!

Postat av: Carina Eriksson



Ett STORT GRATTIS till Charlotte.

Kramar till min fina Lovisa och hennes vänner:)



Kram Carina Lovisas mamma

Postat av: Irene (Micaelas mamma)

Super duper grattis till Charlotte, kul överraskning =)) är väldigt kul att få följa er resa såhär så, keep it up, och skriv mycket till oss föräldrar/släktingar som sitter och väntar på inlägg. Kram till hela klassen och snart fyller du också gumman 11

Postat av: Irene (Micaelas mamma)

Stort grattis till Charlotte. Längtar varje dag efter att få läsa om er resa och det är så häftigt att kunna följa er. Fortsätt och skriv för oss här hemma. Snart fyller min lilla stumpa också år - långt därborta. Kram från mig till hela klassen !!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback