Några tankar från mig....

Skrivet den 2011-01-26 @ 20:49:03

Detta är vår tredje dag på resan och imorse var vi förväntansfulla, lyriska och upprymd när vi begav oss till UNOCHA. Nu känner jag mig mer tom, maktlös, frustrerad och tankar som slår mig är: Hur ska jag kunna förmedla detta på bästa sätt. Hur ska jag få människor att förstå och vad kan jag göra för att hjälpa dessa människor... Jag börjar svamla, varför är jag här. Jag har ju bestämt mig innan att jag ska ställa raka frågor och föra en öppen diskussion för att få givande samtal och det tycker jag vi lärare och elever lyckats med.

Detta är min första resa till Israel och Palesina. Den kommer definitivt att präglas av alla möten med människor som ger sin version av konflikten. Jag kan inte låta bli att säga att mina sympatier för palestinierna blivit allt starkare och känner både sorg och besvikelse över att vi låtit detta gå så långt. Vem bär egentligen ansvaret? Jag har inte svaret, men känner att när jag kommer hem har jag ett ansvar att ge min bild av konflikten.

En sak är säker detta är ett område med komplex historia och många människor passar varken in etniskt eller religiöst. Kan man prata om samexistens, kan man bortse från historien, vad är den sanna historien och drömmen om Jerusalem lär kvarstå för många människor.... Sov gott! Petronella 


Kommentarer

Postat av: David Bergström

Mycket intressant inlägg! Måste verkligen besöka Palestina/Israel själv någon gång! Jag tackar för resan till Etiopien men en resa till där ni är skulle nog varit mer intressant för mig personligen.



Hoppas resan fortsätter vara intressant och väldigt lärande!

Postat av: Stefan Thörnblom

Hej! Kommer Ni att besöka UNWRA i Jerusalem? Mvh Stefan Thörnblom

Postat av: Petronella

Jo, vi ska dit i morgon, lördag...// Petronella

Postat av: Stefan Thörnblom

Va spännande, jobbadedär under ca tre månader hösten -02, var med och körde mat till olika städer på västbanken. Hoppas Ni tar en del kort så kan man kanske se om man känner igen sig. Njut av vistelsen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback