Några ord från mig till er elever innan vi reser!

Skrivet den 2011-01-16 @ 22:07:00

Världens mest berömde jude torde nog vara Jesus. Minst lika känt är det område han kommer ifrån, det som vi idag kallar för Israel och Palestina. Häpnadsväckande många händelser har lyckats få plats på detta lilla område. På en yta lite större än Småland har två religioner sett dagens ljus. En tredje har uppkommit i nära anslutning. Stormakter har kommit och gått, släkten fötts och dött ut. Men en sak är säker och det är att dramatiken i området lever kvar än idag.

Vi ska nu resa till ett land som på samma gång som det är en seger för judarnas dröm om en egen stat och en påminnelse om den utsatthet som judarna genom historien har erfarit ska vi inte heller bortse från palestiniernas öde, deras lidande och rätt till eget land.Israel till ytan är ett litet land, inte mycket större än Småland och det är kanske något vi ska tänka på nästa gång vår resa går genom Småland.

Jag hoppas att jag tillsammans med er elever och mina två kollegor Eva och Mona kommer få två fantastiskt lärorika veckor, där vi får kunskap om det politiska läget i Mellanöstern och efter dessa veckor bättre ska kunna förstå dagens situation som dessvärre fortfarande präglas av våld och terror.

Jag hoppas att vi lärare tillsammans med er elever kommer kunna rapportera hem till alla nära och kära om de upplevelser vi får vara med om. Om en vecka bär det av och antar att det inte bara är jag som nästa vecka vid denna tidpunkt står och funderar på om jag ska ha med mig två eller tre par skor. Har jag laddat kameran? Hur många tröjor ska du ha med dig? Nåja det finns större bekymmer en det vill jag lova.....:) Så säger godnatt till er// Petronella


Kommentarer

Postat av: Peter

Detta inspirerande inlägg fick ju verkligen mig att vilja plugga matte innan vi åker, haha! Det kommer bli väldigt spännande, hoppas det inte blir för spännande bara.

Postat av: Musse

Bra skrivet, Pella. Ha det bra där och kom tillbaka oskadade :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback