Mina intryck efter en vecka

Skrivet den 2011-01-30 @ 20:11:59

Jag vet inte vad jag ska tro längre om konflikten och finns det verkligen något hopp? Själv vet jag inte vad jag ska svara på den frågan. Innan jag åkte hit och följde medias bevakning tyckte jag att konflikten framställdes som mer låst än någonsin.

Jag har under min vecka här förstått att de senaste åren varit dramatiska på flera olika sätt. Utrymningen av bosättarna på Gaza, i de palestinska valen 2006 vann Hamas, inbördeskrig som bröt ut och Gazakriget som började. Dock tog kriget slut relativt snart, men konflikten lever vidare....

En sak är säker efter att ha träffat folk från båda sidor tror jag inte att det saknas initiativ för att få slut på konflikten och få till en fredlig lösning. Läste någonstans att freds byggs underifrån - kan förtroende mellan parterna uppstå och växa i de mindre och enklare sakerna, kan man så småninom nå samförstånd också i de svårare stridsfrågorna. Om så nu är fallet tycker jag inte att detta lett någonstans. Det känns snarare som en påtvingad fred - eller att ge upp fredsprocessen.

Mitt intryck här är att majoriteten av både israeler och palestinier vill ha fred och två stater. Men frågan blir ju då: Vad är det egentligen som saknas för att dessa mål ska kunna nås samtidigt? Kan svaret vara att politiskt ledarskap saknas både här och där. Att man också saknar kompetens bland de politiska ledarna och att många människor därav vänt politiken ryggen. Minskar det politiska engagemanget ökar kanske avståndet mellan politiker och de civila...... Majoriteten förblir då tyst och minoriteten tillåts då styra.

Var är då den internationella inblandningen? Jag minns redan vid den första Interfadan att omvärlden samlade information, gjorde en rad uttalanden och genomförde demonstrationer av olika slag, men sen då?

En annan tanke som slår mig är vad är biståndets roll i konflikten i förhållande till andra konfliktområden som får bistånd? Mitt första intryck är att detta område är relativt privilegierad när det gäller bistånd och min känsla är att det är en anledning till att den politiska situationen bevaras i takt med att levnadsförhållandena försämras, men jag kan ha fel.......Petronella


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback