Jerusalem

Skrivet den 2011-01-28 @ 22:04:30

Häromdagen när jag låg i sängen på mitt hotellrum här i Jerusalem och funderade just på hur jag på bästa sättet ska förmedla det jag upplever här. Den ena dagen är mer häpnadsväckande än den andra och ibland känns det som mina farhågot besannas, samtidigt som det känns som värsta upplägget för en roman där jag vet början, kanske några kapitel till, men sen då?

Tittar jag ut från hotellet ser jag hur man bryter upp gatustenarna och ändrar stadsbilden så att saker och ting ska bli mer modernt. Makthavarna här hör bara sina egna ord. Om folk bara tiger och inte sprider det de ser och känner vad händer då?

En sak är säker efter att besökt Västramuren idag eller (klagomuren) så kan jag i alla fall konstatera att stenarna innanför Jaffaporten trampas varje år av tusentalstals pilgrimer från jordens alla platser. Jag menar då både muslimer, kristna och judar som besöker stadens heliga platser

Just nu känns det som den stadsbilden man planerar har ett politiskt budskap som går ut på att begränsa mångfald och samexistens. Är det så att man försöker få bort den sanna och brokiga historien och istället skapa "drömmen om Jerusalem"? Jag vet inte och sitter inte inne med svaret, men en sak är säker och jag är helt övertygad efter min första vecka hit till Israel och Palestina att konflikten kommer bli längre än befarat.

En resa som vi gör till det heliga landet rymmer många perspektiv och det är lätt att bli panikslagen och känna att man vill kunna allt och bli fullärd när man kommer hem. Men se nej; du behöver inte det! Jag vet att jag får komma tillbaka hit när jag vill och just nu vet jag att det inte är en självklarhet för alla att återvända hit och det skrämmer mig till tusen! Petronella

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback