Jerusalem baby!

Skrivet den 2011-01-25 @ 10:25:03

Klockan är nu 10.00 och solen skiner, vi infinner oss på Swedish Christian Study Center i gamla stan. Vi har redan hunnit vara på en liten statsvandring i stan, så sovmorgon var bara att glömma. Tänkte skriva lite om gårdagens bekymmer , kul för er att veta kanske?

Dagen började redan kl 02.45 när klassen stod samlad vid tågstation för avfärd mot arlanda. Alla var pigga och glada. Bussresan var rolig och högljudd. Väl framme på arlanda var det incheckning som gällde, det gick bra för alla förutom Alfred, som tagit med sig en väska för mycket, men det löste sig. Senare kom nästa problem för honom, först hittade han ej sitt pass och sen fick han packa om sitt handbagage framför vakterna för att sedan bli kroppsvisiterad. Problemet slutade inte här, väl i Wien på mellanlandningen hittade han inte sitt boardingkort. En kort stund av panik innan han upptäckte att det låg i jackfickan som han "aldrig" använder. Problemen för Alfred tog slut i Wien, men oturligt nog var det min ( Nadin) och Jasins tur att drabbas.


På flygplasten i Tel-aviv, genom sista tullen åkte jag och Jasin fast av en mycket otrevlig säkerhetsvakt.
Vi fick sätta oss i ett rum och vänta på polisen som hade våra pass som blivit beslagtagna i tullen av vakterna.
Först fick vi vänta i 50 minuter innan jag blev intagen på förhör av polisen. Mitt hjärta dunkade i 140, har nog aldrig mått så dåligt, men tur nog har jag ett bra pokerface. Förhöret gick bra, det var bara att gå ut och sätta sig för att vänta på nästa.

Samtidigt satt klassen utanför tullen och var ovetande om sitationen där inne. Lyckligtvis lyckades jag få iväg ett par sms för att hålla dem uppdaterade. Efter ytterligare 50 minuter som jag överlevde tack vare Jasin var det dags för mitt andra förhör, denna gången var det flygplatsen högsta polis. Detta förhör var jobbigare än det första, men jag överlevde uppenbarligen.

Jag kom ut från mitt sista förhör när Jasin blev inkallad till sitt första. Det tog ungefär 15 minuter innan han kom tillbaka ut. Efter det fick vi vänta i 15 minuter till innan en polis kom med våra pass och önskade oss en trevlig fortsatt resa. Vi fick äntligen komma in i landet och kunde äntligen börja våran resa mot Jerusalem. Klassen välkomnade oss in i landet och hade lyckligvis tagit hand om våra väskor och fanns där som stöd. Underbar klass jag har!!!

Äntligen i Jerusalem kunde vi checka in på hotellet, få i oss en efterlängtad middag på en armensk taverna. Resten av kvällen hängde vi i olika rum.  En händelserik första dag, den blir svår att toppa.

peace out / Nadin med hjälp av Micaela & Lovisa <3


Kommentarer

Postat av: Joel Myles

Ha ha!



Men då verkar det ju ha gått relativt smidigt i alla fall. Ungerfär fölr dig, Nadin, som när jag själv åkte in. Slapp ni gå igenom var enda detalj i baggaget så har ni väl tom klarat er bättre, vilket ju kanske inte är helt konstigt i så fall.



Måste bekänna mig en aning avundsjuk! Ät ordentligt med humus och falafel från mig!



//Joel

Postat av: Cecilia

Toppen med denna blogg!



Skönt att höra att ni är framme efter gårdagens strapatser. Vilka händelser.



//Cecilia (Alfreds mamma)

Postat av: sara

haha de e ju så dom där judfan gör, säkert bara för att ni e "blattar"


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback